Kom i gang med selv at livestreame

Få Louises bedste råd om basal livestreaming

Hvordan kan jeg selv komme i gang med at livestreame?

Du vil gerne i gang med selv at livestreame, men du ved ikke, hvor skal du starte.

Måske har du allerede forsøgt at livestreame med en mobiltelefon eller bygget et lille rack på kontoret?

På denne side vil jeg gøre dig klogere på, hvad der er vigtigt for en god livestreaming samt hvilke typer udstyr, du har brug for.

Kom i gang med selv at livestreame

Tjekliste til god livestreaming

Jeg vil gerne lige starte med at definere, hvad der egentlig er vigtigt for en god livestreaming, så du får lige en lille tjekliste her nedenfor:

God lyd

Godt lys

God billedkvalitet

Stabilt internet

Et klart defineret formål (fx interaktion, eksklusivitet eller leads)

Indhold og form tilpasset modtageren

Inden jeg går i dybden med, hvordan du sikrer dig ovenstående ting, vil jeg først gennemgå nogle lidt mere overordnede emner, såsom:

Hvad kan du bruge livestreaming til?

Hvad indeholder en god livevideo?

Hvilken platform skal du vælge til din livestreaming?

Hvad kan jeg bruge livestreaming til?

Livestreaming kan ses som din egen online TV-kanal. Du kan dele din viden i form af webinarer eller foredrag. Du kan afholde møder, hvor deltagerne kan interagere med dig og hinanden. Du kan afholde lukkede konferencer via din hjemmeside, eller du kan afholde et online event på dine sociale medier. Mulighederne er mange.

I 2022 blev det for alvor populært at sælge varer via livestreaming på sociale medier - det såkaldte “liveshopping”. Det typiske liveshopping-setup styres fra en smartphone, men det er selvfølgelig også muligt at opgradere kvaliteten ift. billede og lyd.

Hvad indeholder en god livevideo?

God livestreaming vil altid være tilpasset dine deltagere og dit formål.

Lad os kalde seerne for deltagere - vi vil jo gerne have, at de lytter aktivt og måske endda deltager i chatten eller på anden vis.

Ens for alle live-udsendelser er det, at deltagerne forventer det upolerede. Når du sender live, kan tingene gå galt og være kiksede - det sker af og til, og det er ikke nødvendigvis negativt for deltagerne.

God livestreaming til sociale medier kan give deltagerne et personligt indblik i dig og din virksomhed, og du kan tage dem med på en eksklusiv rejse.

God livestreaming kan forbinde mennesker på tværs af tid og sted, og her er der både tid, penge og CO2 at spare (på f.eks. flyrejser).

Hvis du ønsker at komme tæt på dine deltagere, kan du med fordel vælge den håndholdte videostil. Dette vil give deltagerne en følelse af at være med “bag om” dig og din forretning.

Hvis du ønsker at udstråle professionalisme, bør du nok vælge en mere rolig og kontrolleret stil, der måske endda tillader dig at bruge flere kameraer, afvikle flot grafik samt inkorporere slides eller video.

Hvilken platform skal jeg vælge til min livestreaming?

Når du livestreamer, har du højst sandsynligt et formål med din livestreaming.

Vil du f.eks. indsamle emailadresser, eller vil du give din målgruppe et samlet forum for diskussion af et bestemt emne? Vil du videndele, eller vil du lægge op til debat?

Hvis dit mål er at få kundeleads, kan du med fordel livestreame til en platform, der indsamler emailadresser ved tilmelding og måske tillader interaktion med deltagerne.

Der er mange måder at skabe et “online-rum” på, og hvordan du bedst skaber det, afhænger af rigtig mange faktorer.

Der findes ikke en perfekt opskrift på dette, men vi står altid klar til at hjælpe dig.

Hvad skal der til for at opnå en god livestreaming?

Har du brug for en snak om livestreaming?

Vi kan evt. hjælpe dig med at sammensætte det rette udstyr, som passer til dine behov.
- Udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig.

Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Kom i gang med selv at livestreame